top of page

מקבלת בקליניקה במודיעין ובפגישות מקוונות

0543399679

אילמות סלקטיבית

אילמות סלקטיבית היא מצב בו הילדה או הילד נמנעים מדיבור בסיטואציות מסויימות, כשבמצבים אחרים הם מדברים באופן תקין ושוטף. אילמות סלקטיבית היא הפרעת חרדה. על מנת לאבחן אותה, היא צריכה להימשך לפחות כחודש באופן עקבי, כשההימנעות מדיבור אינה יכולה להיות מוסברת על ידי גורמים אחרים כמו גמגום, הפרעת תקשורת וכדומה.


השכיחות של אילמות סלקטיבית באוכלוסיה משתנה בין תוצאות של מחקרים שונים. הדעה הרווחת היא כי ישנה תת-אבחנה של ההפרעה משום שפעמים רבות היא מיוחסת לביישנות או לאופי מופנם. ההבדל המשמעותי בין ביישנות תואמת גיל לבין אילמות סלקטיבית, הוא שכאשר ילד מתבייש, כעבור זמן מה הוא מצליח להתגבר ולקחת חלק בפעילויות ולדבר. במצבים של אילמות סלקטיבית, הדיבור אינו מגיע באופן ספונטני, וברוב המוחלט של המקרים יש צורך בהתערבות טיפולית. יתר על כן, המתנה שההימנעות מדיבור תעבור מאליה עלולה לשמר את דפוס ההימנעות ואף להוביל להכללתו לסביבות נוספות.


בעבר, ההפרעה נקראה אילמות אלקטיבית מכיוון שהייתה תפיסה שגויה כי הילדים אינם מדברים מבחירה. תפיסה מוטעית זו הביאה לכעס ותסכול כלפי הילד שאינו מדבר, ולנסיונות לשדל אותו. דרך התמודדות זו הביאה להחרפת הסימפטומים. כיום, ישנה הבנה כי ההימנעות מדיבור נובעת מתוך חרדה. פעמים רבות הילדה או הילד מעוניינים לדבר, אך לא מצליחים. מצב זה מעורר תסכול רב וחוסר אונים הן אצל הילדים והן אצל הוריהם. לעיתים, לאחר הימנעות ממושכת במהלך יום הלימודים, הילד מגיע הבייתה ומביע תסכול על ידי בכי ממושך, התקפי זעם ועוד.


יש לציין כי ברוב המכריע של המקרים, אילמות סלקטיבית אינה נגרמת בעקבות טראומה. ילדים המתמודדים עימה מגיעים מבתים נורמטיביים, וזקוקים לשיתוף הפעולה המלא של הצוות החינוכי, ההורים, והפסיכולוגית המטפלת כדי להתמודד ולהתגבר.


התמודדות וטיפול באילמות סלקטיבית

דרך הטיפול שהוכחה כיעילה ביותר עבור התגברות על אילמות סלקטיבית היא על ידי טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). חשוב מאוד לפנות למטפל או מטפלת בעלי ידע ונסיון רחבים בתחום האילמות הסלקטיבית, היות ודרכי הטיפול הינן ספציפיות, ודורשות התאמה ותפירה מיוחדת של חליפה טיפולית שתתאים לסביבתו של הילד.


הטיפול מחוייב להיות מלווה בהדרכת הורים, כשבגילאים צעירים הטיפול נערך על-ידי מפגשים עם ההורים, ללא צורך במפגשים טיפוליים עם הילד. כדי להגיע לתוצאות מיטביות, יש צורך בשיתוף פעולה של הצוות החינוכי.


התהליך הטיפולי יחל במפגש של ההורים עימי, בו אבקש לשמוע רקע התפתחותי, בריאותי, משפחתי, וכל מידע אשר יעזור לי להכיר את הילד ואת סביבתו. כבר במפגש הראשון ההורים יקבלו כלים אותם יוכלו להתחיל ליישם. הטיפול מבוסס על חשיפה איטית ומבוקרת למצבי דיבור, שמטרתם להפחית את החרדה של הילדה או הילד. ניתן ורצוי לשלב הדרכה מקצועית של הצוות החינוכי וליווי שלו בתהליך.


בנימה אישיתY- אילמות סלקטיבית הינה מצב מורכב עבור הילד והמשפחתו. חשוב לזכור, יש דרכים לטיפול באילמות סלקטיבית! זהו מצב אשר משתפר וחולף בעזרת טיפול וליווי מתאים. החזקה של הידיעה הזו הינה משמעותית ועוזרת בתהליך הטיפולי.

bottom of page